U bent hier
Home > Nieuws > Forrester: robots, inzichtgedreven organisaties en kunstmatige intelligentie

Forrester: robots, inzichtgedreven organisaties en kunstmatige intelligentie

Welkom bij de tweede editie van de CCE Research Brief van Cloud Community Europe Nederland. We zetten het meest interessante en relevante onderzoek op het gebied van digitale transformatie en de cloud op een rij, zodat u het niet hoeft te doen! In de afgelopen twee weken is er weer een keur aan nieuw onderzoek voorbijgekomen.

In deze nieuwsbrief lichten we de voorspellingen van Forrester voor de komende drie jaren eruit. Dit bericht werd enkele weken geleden naar buiten gebracht, maar is de moeite meer dan waard. De voorspellingen hebben vooral betrekking op de toepassingen die gerealiseerd kunnen worden mede dankzij de unieke mogelijkheden van de cloud. Bovenaan Forrester’s lijst staat de invloed van het Internet der Dingen en hoe dat rekenkracht naar de ‘edge’ gaat duwen.

Robots zijn onze vrienden

Volgens Forrester zullen software robots in de komende drie jaar veel routinematig werk gaan overnemen waar mensen eigenlijk niet goed in zijn. Forrester verwacht dat ze een grote impact gaan hebben op de klantbeleving, doordat ze steeds vaker klantbehoeften voorspellen, de customer service zeker voor een deel overnemen en klanten bij selfservice ondersteunen. De customer service bot gaat onze vriend worden.

Gaat dit echt zo’n vaart lopen? Nu hoop je nog wel eens van zo’n chatbot dat die je dan het telefoonnummer van de klantenservice kan geven dat wel heel goed verstopt blijkt in een poging om je als klant maar niet persoonlijk te woord te hoeven staan. Dat is niet omdat ze je niet aardig vinden, maar omdat een menselijke operator nou eenmaal meer geld kost. De groeipijnen van een digitaliserende klantenservice houden de ontwikkeling niet tegen: volgens onze eigen Nationale Cloud Monitor gaat 33% van de Nederlandse organisaties de komende jaren investeren in digitale transformatie van het customer contact center.

Inzicht-gedreven organisaties ‘stelen’ omzet

Volgens Forrester is er een groep bedrijven die meer met data doet dan andere organisaties. Deze ‘insights-driven’ organisaties gaan verder dan het opslaan van grote hoeveelheden data die ze vervolgens analyseren om inzichten te genereren. Ze creëren in (near) real time inzichten en deze worden in processen ingebed en leiden dus tot directe acties. Volgens Forrester groeit deze groep bedrijven met meer dan 25% per jaar, waardoor ze meer dan $1.000 miljard aan omzet bij minder intelligente organisaties zullen weghalen.

AI-gedreven innovatie gaat naar de cloud

Bovenstaande trends worden in belangrijke mate mogelijk gemaakt door de opkomst van big data, en kunstmatige intelligentie. Maar de cloud ontbreekt bij veel van deze bedrijven nog in de mix. Dat gaat de komende jaren snel veranderen. Steeds meer organisaties zullen snelle, AI-gebaseerde innovatie-cycli naar de cloud brengen, zodat optimaal geprofiteerd kan worden van moeilijk voorspelbare capaciteitsbehoeften. Doordat innovatie zo los komt van veel fysieke (IT-)beperkingen, verwacht Forrester grootschalige ontwrichting van hele sectoren, bijvoorbeeld op het gebied van zelfrijdende auto’s.

De publieke cloud als innovatieplein

Terwijl we kunnen vaststellen dat organisaties steeds vaker beschikken over een combinatie van diverse publieke en private cloudoplossingen, zien we dat momenteel juist weer de dynamiek rond de publieke cloud stevig wordt aangezwengeld. Er ontstaat steeds meer consensus dat echt onderscheidende digitale transformatie zijn plaats heeft in de publieke cloud. Private infrastructuur werkt prima voor een groot deel van de zakelijke workload. Maar waar organisaties optimaal gebruik willen maken van nieuwe technologieën en naar nieuwe, snel veranderende bedrijfsmodellen op zoek zijn, is de publieke cloud de natuurlijke habitat.

Nieuw onderzoek

Speciaal voor u hebben we een selectie gemaakt van nieuwe onderzoeksresultaten:

Gartner heeft zijn jaarlijkse CIO survey uitgevoerd en ziet de rol van de CIO veranderen in tijden van digitale transformatie. Besteedden CIO’s drie jaar geleden gemiddeld 30% van hun tijd aan zakelijke thema’s, nu is dat al tot 41%. Voor de komende jaren verwachten ze vooral nog meer ‘business’ georiënteerd te worden en vooral in BI en analytics te moeten gaan investeren.

In de vorige Research Brief stonden de public cloud voorspellingen van Gartner centraal. Nu wijzen we naar IDC die met nieuwe cijfers komt over de groei in de eerste helft van 2017. IDC zag de markt voor publieke IaaS, PaaS en SaaS groeien met bijna 29%, waarbij PaaS veruit het snelst groeit en ook IaaS ruim boven het gemiddelde in de cloudmarkt groeit.

Ook het CBS kwam naar buiten met cloudonderzoek. Op zich niet heel spannend, want ze vragen aan consumenten of ze documenten in de cloud opslaan. Inmiddels zegt 46% van de Nederlanders documenten, vooral foto’s, in de cloud op te slaan. Interessant is vooral dat Nederland daarmee in de Europese top-3 zit. Wat vooral iets positiefs zegt over de culturele acceptatie van cloud computing.

Peter Vermeulen en Robbert Hoeffnagel van Cloud Community Europe houden iedere twee weken voor u bij welke nieuwe onderzoeken verschijnen op het gebied van cloud en digitale transformatie. De meest relevante en interessante onderzoeken lichten we er voor u uit. Indien u deze tweewekelijkse nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u zich hier inschrijven.

Geef een reactie

Top