U bent hier
Home > Nieuws > BCG: Overleven in tijden van disruptie

BCG: Overleven in tijden van disruptie

Welkom bij CCE Research Brief nr. 3 van Cloud Community Europe – Nederland. We zetten het meest interessante en relevante onderzoek op het gebied van digitale transformatie en de cloud op een rij, zodat u het niet hoeft te doen! In de afgelopen twee weken is er weer een keur aan nieuw onderzoek voorbij gekomen.

In deze nieuwsbrief kijken we naar de rol van digitale transformatie bij het overleven in een wereld van disruptie. Digitale transformatie is een modus operandi voor disruptieve nieuwkomers. Gevestigde organisaties worden soms langzaam, soms snel, naar de rand van de afgrond geduwd door nieuwe technologie. Maar digitale transformatie is ook cruciaal om verloren marktleiderschap opnieuw te claimen.

De Boston Consulting Group (BCG) publiceerde op 20 november een onderzoek naar 11 zogenaamde ‘comeback kids’. Marktleiders die de afgelopen jaren onder zware druk kwamen te staan door grote veranderingen in de sector en het nu beter doen dan ooit.

Uiteindelijk komt BCG met een vijftal aanbevelingen. De eerste vier lijken van alle tijden: ontwikkel een goed, objectief begrip van de stand van zaken; herdefinieer de strategische focus; herstructureer om complexiteit en kosten te reduceren; en: bouw aan de juiste cultuur. De vijfde aanbeveling is puur van deze tijd: investeer in digitaal.

Investeer in digitaal

Volgens BCG moet digitaal een onderdeel zijn van elke turnaround strategie, zelfs als de directie denkt dat digitaal daar geen onderdeel van uitmaakt. Leiders moeten budget vrijmaken om te investeren in digitale energie om de klantervaring te verbeteren, hun producten en diensten naar een hoger niveau te brengen, om interne efficiency te realiseren en om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Groupe PSA

Eén van de voorbeelden is Groupe PSA, fabrikant van onder meer Peugeot, Citroën en Opel. In 2012, 2013 bleven de Europese autoverkopen, ook bij concurrenten, sterk achter, met miljardenverliezen tot gevolg. En terwijl de prijzen van auto’s relatief laag waren, waren de kosten juist relatief hoog. De groep verkocht een deel van de organisatie en gebruikte dat om in 2014 een turnaround programma te kunnen financieren. De merken kregen een duidelijkere differentiatie ten opzichte van elkaar waardoor de prijzen omhoog konden en het aantal modellen werd gereduceerd waardoor de kosten omlaag gingen.

In 2016 werd een tweede transformatie in gang gezet die een digitale focus had. Elk merk kreeg zijn eigen app die informatie naar bestuurders stuurt, zoals alerts en gebruiksdata en advies. Ook is het nu mogelijk om online binnen 30 minuten een auto te bestellen zonder de dealer te bezoeken. Het programma had ook een interne component, om medewerkers beter met elkaar te verbinden en een cloud-gebaseerde oplossing waardoor ontwerpers wereldwijd nauw samen kunnen werken binnen R&D. Groupe PSA is dankzij beide transformatieslagen een van de best presterende autofabrikanten in de wereld.

De ICT component

Wat opvalt in de voorbeelden is dat de dreiging het grootst is in sectoren die sterk door ICT-ontwikkelingen worden gedreven. We kunnen dan aan banken denken. De financiële wereld is een plek waar digitale transformatie zichtbaar tot krimp en vooral banenverlies leidt. Maar nog sterker zien we de impact bij techbedrijven als Nokia en BlackBerry en bij telecom dienstverleners. Nokia verloor 96% aan marktwaarde door de opkomst van de smartphone. Nokia is inmiddels een totaal ander bedrijf dat zich op netwerktechnologie richt. Inmiddels is de beurswaarde met meer dan 500% gestegen sinds het dieptepunt. Als technologiebedrijven de plank misslaan, kan de misère snel toeslaan. Maar technologie staat ook altijd aan de wieg van het herstel.

Nieuw onderzoek

Speciaal voor u hebben we een selectie gemaakt van nieuwe onderzoeksresultaten:

Aansluitend bij het thema van deze Research Brief lanceerde IDC een curieus persbericht rond de UCaaS-markt. Terwijl men een agressieve groei voorziet van meer dan 27% per jaar verwacht voor de komende jaren in EMEA, luidt de titel van het bijbehorende persbericht “IDC Discusses Gloomy Sentiment Behind the Growing EMEA UCaaS Market”. Daarmee doelt men vooral op telecombedrijven die sterk inzetten op UCaaS, daarin ook sterk groeien, maar daardoor hun traditionele telefonieomzet nog sterker zien afnemen. Hier is het geen kwestie van ‘eten of gegeten worden’, maar van ‘jezelf eten of gegeten worden’.

Over de techsector gesproken: StartupAmsterdam heeft Dealroom.co laten onderzoeken hoeveel mensen er werkzaam zijn in de Amsterdamse technologiesector. Dat zou inmiddels gaan om 60.000 banen, waarvan er 10.000 in de laatste twee jaar zijn bijgekomen. Het rapport biedt zowel interessante inzichten in de rol en groei van buitenlandse bedrijven als Uber en Netflix, als lokale start-up, scale-ups en grown-ups als Adyen en Booking.com.

En over werkgelegenheid gesproken: volgens het State of European Tech Report 2017 zijn er in Amsterdam ruim 90.000 software ontwikkelaars werkzaam, waarmee het de vijfde stad in Europa is. Veel ontwikkelaars werken uiteraard buiten de technologiesector zelf. Het totaal aantal techbanen zou in 2016 gegroeid zijn met 4,6%. Het rapport bevat nog een grote rijkdom aan data. Zo zeggen respondenten dat Europa vooral een goede kans heeft om met AI voorop te lopen in de wereld.

In de laatste CCE Public Briefing rapporteren we ook enige onderzoeksresultaten, uit onze eigen CCE Cloud Monitor. Wat vooral van belang is, dat we orde proberen te scheppen in de digitale brei: het is belangrijk dat organisaties het verschil tussen digitalisering en digitale transformatie onderkennen. Het is belangrijk om te onderkennen dat digitale transformatie gericht is op het flexibel maken van een organisatie, terwijl veel digitalisatieprojecten nog altijd processen in beton proberen te gieten. Gelukkig zien we in het onderzoek dat steeds meer organisaties cloudoplossingen inzetten om die flexibiliteit te realiseren.

Peter Vermeulen en Robbert Hoeffnagel van Cloud Community Europe houden iedere twee weken voor u bij welke nieuwe onderzoeken verschijnen op het gebied van cloud en digitale transformatie. De meest relevante en interessante onderzoeken lichten we er voor u uit. Indien u deze tweewekelijkse nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u zich hier inschrijven.

Geef een reactie

Top