U bent hier
Home > Nieuws > Gartner: AI als banenmotor

Gartner: AI als banenmotor

Welkom bij CCE Research Brief nr. 4 van Cloud Community Europe – Nederland. We zetten het meest interessante en relevante onderzoek op het gebied van digitale transformatie en de cloud op een rij, zodat u het niet hoeft te doen! In de afgelopen twee weken is er weer een keur aan nieuw onderzoek voorbij gekomen.

In deze alweer laatste research nieuwsbrief van 2017 willen we iedereen die moeite heeft van de Kerst te genieten doordat men vreest dat een robot achter zijn of haar baan uit is een hart onder de riem steken. Gartner beweert namelijk in het rapport ‘Predicts 2018: AI and the Future of Work’ dat in 2020 kunstmatige intelligentie meer banen creëert dan vernietigt.

Volgens Gartner zorgt kunstmatige intelligentie er op dit moment voor dat er meer banen verdwijnen dan er gecreëerd worden. Er is nu al een positief effect in sectoren als de gezondheidszorg, de publieke sector en onderwijs, maar vooral in de industrie leidt het vooral nog tot banenverlies. Maar in 2020 zal een kantelpunt bereikt worden. Terwijl er wereldwijd 1,8 miljoen banen zullen verdwijnen, komen er juist 2,3 miljoen nieuwe bij door kunstmatige intelligentie. In 2025 zou het netto positieve effect (creatie min destructie) zelfs twee miljoen zijn.

Niet automatiseren maar aanvullen

De discussie over de effecten van kunstmatige intelligentie op werk gaat volgens Gartner meestal over automatisering: het vervangen van menselijke handelingen door een – in dit geval intelligente – machine. Door automatisering (in dit geval met AI) kan hetzelfde werk door een kleiner aantal medewerkers worden gedaan. De insteek van deze verandertrajecten hebben meestal ook meer met kostenbesparingen te maken dan met de groei die hier theoretisch gezien uit voort zou kunnen vloeien.

Volgens Gartner moeten bedrijven, en dat zullen ze ook, zich vooral op aanvullende AI (augmentation) gaan richten. Dat betekent het creëren van nieuwe mogelijkheden door het laten samenwerken van kunstmatige en menselijke intelligentie, waarbij de een de ander aanvult. Bestaande banen die niet of weinig routinematig zijn, kunnen nieuwe digitale dimensies krijgen. Oude taken kunnen zo opnieuw worden uitgevonden en hele nieuwe sectoren zouden kunnen worden gecreëerd. Volgens Gartner ligt hier de grootste waarde van AI.

Binnen 5 jaar is één op de vijf banen zonder repetitieve taken afhankelijk van AI

Volgens Gartner zullen kenniswerkers op de korte termijn, bijna ongemerkt, de voordelen van AI ervaren. Dat kan zo eenvoudig zijn als het vaststellen wat de drie belangrijkste e-mails in je inbox zijn. Dat groeit steeds meer uit tot een soort virtuele secretaresse of stagiaire. Zodra deze taken worden ingebed in processen, wordt de robotmedewerker een competitieve noodzaak. Ook bijvoorbeeld in de detailhandel wordt een efficiencyslag verwacht op zowel hoofdkantoren, distributiecentra en in winkels. Als we eerlijk zijn, zien we hiermee vooral werk verdwijnen.

Overigens gaat Gartner er vanuit dat in de detailhandel de techniek zeker niet alle rollen succesvol zal gaan overnemen. Klanten blijven tot op een zeker niveau menselijke interacties prefereren, bijvoorbeeld in een bouwmarkt of cosmeticawinkel. Winkelpersoneel zou door aanvullende AI juist meer waarde kunnen gaan toevoegen.

In het persbericht dat Gartner aan het onderzoek wijdt, kunnen we helaas niet afleiden wat voor nieuwe banen er gecreëerd zullen gaan worden. Voor een deel wellicht omdat ze nog uitgedacht dienen te worden en ons zullen gaan verrassen. Wel stelt men dat aanvullende AI in 2012 $2.900 miljard aan zakelijke waarde zal creëren en 6.2 miljard uren aan productiviteitswinst zal opleveren.

Nieuw onderzoek

Speciaal voor u hebben we een selectie gemaakt van nieuwe onderzoeksresultaten:

Ook IDC heeft in de vorm van een online presentatie interessante inzichten in kunstmatige intelligentie gedeeld. IDC gaat in op het ontstaan van de ‘AI CX’ (customer experience) marktplaats en deelt voorbeelden van producten en klanten. Verder gaat IDC in op hoe AI CX zich verhoudt tot big data en analytics. Tenslotte presenteert IDC een stappenplan voor de implementatie van AI.

Nog meer onderzoek van IDC: IDC ziet dat branchespecifieke clouds (‘industry clouds’) sterk in opkomst zijn en rond 2025 zelfs de grootste sectorspecifieke kansen voor IT-leveranciers gaan bieden. Komend jaar gaat er zo’n $20 miljard in deze markten om. Opvallend is dat de zorgmarkt momenteel veruit het grootst is, gevolgd door de industrie en dan finance. Deze laatste markt laat dan weer wel de sterkste groei zien.

En dan is er de afgelopen tijd een keur aan onderzoeken langsgekomen over de negatieve effecten van de digitalisering op de mens. Van ovalen oogbollen tot virtueel autisme, de schade aan de mens kan blijkbaar niet op. Zo ook de klacht in het onderzoek van het AD (door DUO Onderwijsonderzoek & Advies) onder docenten in het voortgezet onderwijs dat scholieren door de smartphone slechter gaan presteren en zelfs allerlei sociale en psychische problemen ontwikkelen. Of u het met de conclusies eens bent, mag u zelf beslissen.

Geef een reactie

Top